Tuesday, July 14, 2009

Osanu Tezukas Buddha


Jeg har slitt litt med å finne den riktige sommerlektyren. Jeg har begynt på noen bøker som jeg har lagt fra meg igjen, og lest noen halvbra tegneserier. Jeg har så langt skygget unna manga, men tenkte at nå var det tid for et forsøk. Og hvorfor ikke begynne med ham som sies å være selveste oppfinneren av manga, Osamu Tezuka? Jeg begynte med bind 1 av 8 i det som skal være hans siste, store episke saga: Buddha. (Tror det er disse bøkene som er mest kjent internasjonalt.)

Det skulle vise seg at jeg endelig har funnet noe som jeg ble dratt rett inn i. Herlig lesning! Figurene er kjempesøte uten at ting blir for nusselig, synes jeg, og landskapsskildringene er kjempeflotte. jeg har kommet halvveis i bind 1 nå, og det virker som om historien er veldig gjennomtenkt og solid satt sammen. Jeg har ikke sett noe til Buddha enda, (etter det jeg vet), og har inntrykk av at dette her er fofatterens helt egen tolkning av historien. Hvor mye som er bygd på historiske og religiøse skrifter, aner jeg, ikke, og det vil jeg heller ikke vite før etterpå, for nå skal jeg bare nyte historien.

No comments:

Post a Comment