Saturday, November 14, 2009

Skodilla

Jeg er ikke så opptatt av mote og klær - egentlig. Men, jeg har selvfølgelig mine forestillinger om hva jeg liker og ikke.

Når det gjelder sko er jeg ekstremt kresen - langt over grensen til det nevrotiske. Jeg har brukt store deler av den siste uken på å lete etter støvletter istedet for å lese til eksamen.

Og hva gjør jeg nå som jeg har kjøpt sko? Jeg har begynt å tenke på neste par! Jeg eier nemlig ikke noen skikkelige gummistøvler, og idag ble jeg påmint om at mine nyinnkjøpte skinnstøvletter kanskje ikke tåler den verste vintersørpa.

Bare noen tips:
-Kjøper du dyre sko, så velg noe som passer til det meste av klær, og til mye slags vær. Jeg anbefaler støvletter uten for. Jeg har et par som er forede, og de er innmari gode når det er skikkelig kaldt, men utenom høyvinteren så svetter jeg som en gris i dem. Bedre da med null for eller stoff, og plass til varme sokker.
- En annen god grunn til å kjøpe dyre sko, er at det er miljøvennlig, fordi det varer lengre. Og så er de ofte bedre å gå i også, og det er superviktig, spør du meg.
- Apropos miljøvennlig, nå når jeg begynte å kjøpe støvler, kom jeg til å tenke på dette med PVC. Det er lett å finne ut av hvilke stoffer man skal unngå og sånn og sånn, men når det kommer til hva som er bra, er det vanskelig å finne ut, synes jeg. Uansett, når det gjelder støvler, har jeg inntrykk av at de stort sett er lagd av naturgummi, og da er ikke PVC noe problem. Det er myknet plast man skal være forsiktig med.
- Og så et punkt jeg har syndet mot før, men jeg har tenkt å skjerpe meg. Ta vare på skoene dine, særlig om de er av skinn. Imprigner dem, og smør dem med skokrem med jevne mellomrom. Skinnsko skal kunne vare lenge!

3 comments:

  1. Jeg er også kjempekresen på sko, og har ofte flere vurderingsrunder før jeg går til innkjøp av et par. Et tilleggstips til de gode skinnskoene; skomaker. Jeg har vært nær med å kaste et og annet par i søpla etter diverse uhell, men nå har jeg skjønt at en tur til skomakeren kan få de til å vare nesten evig:)

    ReplyDelete
  2. Ja, skomaker er bra! Det er i det hele tatt mange ting som går i søpla som kunne vært fikset, og det er ikke helt bra..

    ReplyDelete
  3. "Bedre da med null for eller stoff, og plass til varme sokker." Enig, men vil gjerne legge til: bedre med plass til ullsåler. Det har jeg hatt i støvlene mine i vinter, og det er helt genialt. Når mildværet kommer, er det bare å plukke dem ut.

    ReplyDelete