Monday, September 7, 2009

Valget er tatt

Jeg skal stemme Miljøpartiet de grønne. Jeg har skummet gjennom alt som er å finne på hjemsidene deres, og valget er nå tatt.

Tidligere har jeg stemt SV. Og jeg er en av dem som er enig med Venstre i mye, men jeg er ikke særlig begeistret for Høyre og Krf. Det eneste jeg er enig med Frp i, er at jeg kunne tenke meg vin i butikkene.

Jeg har en liten liberalist inni meg. Men jeg har ikke troa på at alt mulig i lengden vil regulere seg selv. Sånn som miljøet for eksempel.

Jeg liker ideen om å jobbe litt mindre og ha litt mindre ting, men mer rom for hverandre. Jeg er redd for at om vi ikke tenker oss litt bedre om, så kan vi komme til å ødelgge både jorda og oss selv. Økonomisk vekst er ikke synonymt med at vi får det bedre. Jeg for min del ville ha følt meg bedre hvis jeg slapp å tenke at jeg har mange av de privilegiene jeg har, på bekostning av andre. For slik føler jeg at det er, så lenge verden er såpass systematisk urettferdig som nå.

Man kan jo si at det her med magefølelse kan være en falske indikator av og til. Men ved dette valget velger jeg å stemme med magen – og med hjertet. Magen min sier meg at statlig styring på mange områder er bra, men selv om ordet overformynderi er et ord som er brukt på en ganske toskete måte inn imellom, så er jeg nå litt redd for det, likevel.

Selvfølgelig kunne jeg tenkt mer taktisk. De grønne har ikke særlig sjans til å komme på Stortinget engang, og jeg vil heller fortsette med de rødgrønne enn et av de ganske forskrekkelige alternativene. Men skulle jeg stemt taktisk, ville ikke stemmen min ha representert det jeg står for innerst inne. Jeg er en liten outsider selv på en del vis, og ved dette valget går stemmen min til outsiderne. Jeg stemmer på De Grønne, og håper de blir mer synlige etterhvert, for det fortjener de.

5 comments:

  1. Takk for tilliten! Din stemme kommer godt med for å skape mer oppmerksomhet rundt og oppslutning for grønn politikk!

    mvh


    Øyvind Strømmen
    landsstyremedlem, MDG

    ReplyDelete
  2. Så hyggelig med kommentar fra en representant for partiet:) Ønsker dere lykke til med valget og med videre arbeid for en grønnere politikk!

    ReplyDelete
  3. Hei, jeg er enig i alt du skriver her. Så spørs om jeg lar idealismen eller taktikken få siste ordet.

    ReplyDelete
  4. Det er vanskelig det der. Det er på sett og vis irriterende at politkken skal handle så mye om taktikk, men jeg skjønner godt dem som er opptatt av det, særlig nå som Frp er så store. Men hvis man ser for seg at sammensetningen av partier skal gjenspeile hva folk mener, så gjør den jo det i mindre grad om veldig mange stemmer taktisk. Og det kan få politikerne til å tro at de har folket med seg i mye størrre grad enn de har.

    ReplyDelete
  5. Å, jeg begynner å grue meg. Har ikke bestemt meg for hva jeg skal stemme ennå, for første gang i livet. Jeg hadde glatt stemt MPG om det ikke hadde vært for dyrepolitikken deres.

    ReplyDelete